Egy kosárnyi zöldség ajándékba

Ágitól egy óriási kosárnyi zöldséget kaptam ajándékba, aminek nagyon megörültem, és rögvest rohantam anyámhoz, hogy magyarázza el, hogy melyik zöldségnek mi a neve, és mi az elkészítési módjuk.
Néhány zöldséget felismertem persze, de azért vannak itt olyanok is, amikről fogalmam sem volt, hogy micsodák. Persze-persze , láttam már őket itt a piacokon, de az más, amikor hirtelen kezdeni is kell velük valamit - ha már egyszer , ugye hozzám érkeztek :)



Ezek a zöldségek egy itteni (olasz) család kertjéből származnak, a jó Isten tartsa meg a szokásukat, miszerint szívesen osztogatják , ami megterem náluk :)

Szóval jöjjön néhány gondolat a felhasználásukról.

fave (ejtsd: fáve) - babforma :
ki kell bontani, mint egy zöldborsót. A babocskákat (ha zsengék) nyersen tehetjük salátákba, vagy mortadellával olíva olajjal, sóval, borssal tálra rendezhetjük kenyérhez.
 Ha már nagyobbak, akkor meg kell főzni  levesnek, vagy főzeléknek, vagy akár köretnek.
Én levesnek főztem meg, olyan  íze lett, mint a zöldborsónak, csak sokkal nagyobbak ezek a babok, mint a borsók.
cima di rapa (ejtsd: csíma di rápá)  :
a kisebb leveleket csúcsokat - illetve azokat a kis fejeket a végén-  vékony csíkokra vágom, majd megpárolom, fokhagymát és ízlés szerinti fűszereket teszek hozzá. Nem kell sokáig főzni, épp csak összerottyanjon. Tésztát főzök ki hozzá, és a végén összekeverem a tésztát a zöldséggel, sajttal megszórom, és tálalom.
radicchio (ejtsd: rádikkio) - a lila fejű:
ez már ismerős volt látásból, de még sosem próbáltam ki. Kesernyés az íze, ezért ki lehet áztatni kb. 1 órán át belőle - ha valaki nem szereti így. Nyersen lehet salátához tépkedni, vagy megpárolva tésztába keverni.Itt is érvényes a szabály, hogy nem szabad sokáig főzni, mert elveszti a színét, a fontos tápanyagait, és nem lesz roppanós.
catalogna (ejtsd kátálonnyá) - pitypanglevél szerű:
Spagettihez lehet szószt főzni belőle. Úgy készítem elő a leveleket, mint a spenótleveleket, majd egy kevés  olívaolajon megdinsztelem, fokhagymát, borsot, sót, csöpp vizet teszek hozzá, és amikor megpuhult, tejszínnel összerotyogtatom néhány pillanatig.
trompete (ejtsd: trompéte :) - hosszú kígyó szerű cukkini féle:
a gyerekeim rögtön elnevezték szegényt Goauldnak a Csillagkapu sorozatból:), de a lényeg, hogy megeszik :))
Jól megmosom, meghámozom, félkarikákra vágva olíva olajon megsütöm. Lehet apróra vágni előtte hagymát, és lepirítani, tehetünk hozzá fokhagymát (nagyon -nagyon finom vele) , zöldfűszereket (kinek mi van otthon, és miket szeret : bazsalikom, oregánó, kakukkfű, stb.) sót, borsot.
Tálalhatjuk magában, köretként, adhatunk mellé tükörtojást, vagy sült szalonnát - mindenképpen nagyon finom lesz:))


Szeretet és nagy ölelés mindenkinek :)

Dia

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts with Thumbnails